ترجمان صبح، زهرا حیدری آزاد: چند لیتر بنزینِ بیشتر، شد هم و غم کسانی که خودشان را هر طور که بود به صف بنزین کشاندند. همین چند وقت پیش بود که فروشگاه ها هجوم برده بودند و تا می توانستند خرید می کردند. البته آن موقع ها خرید بیشتر و دپوی کالا، اوضاع اقتصادی را درست نکرد و به گرانی‌ها دامن زد، الان هم باک‌های پر بنزین آنها دردی را دوا نخواهد کرد و گمان نمی کنم بنزین را ارزان کند.

دوستی تصویری از یک خودروی میلیاردی در صف بنزین یکی از خیابان های تبریز را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و نوشته بود: “خودروی میلیاردی سوار می شوند اما برای شصت لیتر بنزین، شش ساعت صف می کشند تا یک باک از زندگی جلو بیفتند، آن وقت به کودکان گلفروش سر چهارراه و زنان دستفروش و پیرمردان باربر، با چشم گدایی نگاه می کند”

راست هم می گوید، به فرض اینکه او بتواند باک بنزینش را پر کند، آیا چند لیتر بنزین بیشتر  او را ثروتمندتر می‌کند؟ هیچ کدام از کسانی که دیروز در شهرهای بزرگ و کوچک در صف ایستاده بودند، ثروتمند نشدند، آیا به حال شنیده اید که ۵ لیتر بنزین هزار تومانی توانسته باشد کسی را ثروتمند کند؟

 ما ایرانی‌ها از ترس گران شدن، به صف ها پناه می آوریم،  و تا جایی که جیبمان یاری می کند، می خریم، یک روز پوشک بچه ۸۰ هزار تومانی، یک روز دلار ۱۸ هزار تومانی و حالا بنزنی هزار تومانی که کابوس گران شدن آن را داریم . این حکایت تلخ می گوید که ما نگران آینده خود هستیم.

آیا خرید بیشتر، می تواند به کاهش قیمت بیانجامد؟

در چند سال اخیر، همواره افزایش قیمت کالاها باعث شده است که مردم برای خرید آن کالاها هجوم بیاورند و تقاضا را افزایش دهند و در نتیجه باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت آن کالاها شوند.

مشکل اینجاست که ما گمان می‌کنیم، نخریدن ما دردی را دوا نخواهد کرد، ولی چنین نیست،  وجود یک عزم جدی در مردم و اتحاد آن ها در راستای عدم خرید کالا راه حل بسیار مناسبی جهت مبارزه با گرانی کاذب کالاهاست. نمونه این راه حل را می توان در کمپین نه به خرید خودروی صفر در سال  ۹۴ دید.

در تابستان ۱۳۹۴ مردم پویشی را در شبکه های اجتماعی سازماندهی نمودند، با عنوان نه به خودروی ایرانی که با نام های خرید خودروی صفر ممنوع شناخته شد. این پویش به منظور اعتراض به قیمت‌ های سرسام آور خودروهای داخلی در عین کیفیت نازلشان به وجود آمد. تولید ایران‌ خودرو و سایپا در شهریور ۱۳۹۴ به کمتر از نصف شهریور پارسال کاهش یافت. تولید روزانه ایران‌ خودرو در مهرماه ۱۳۹۴ به حدود ۹۱۰ دستگاه رسید که این رقم نشان از رکود جدی بازار خودرو داشت (تولید روزانه ایران خودرو در اردیبهشت ۹۴ حدود ۲۴۰۰ دستگاه بود). نتایج این پویش حاکی از موفقیت اتحاد مردم در مقابل افزایش قیمت خودرو بود.

خرید کردن در زمانه گرانی به ضرر ماست. این صف ها جیب ما را پر که نه خالی می‌کنند. در این هنگام بهتر این است مراقب جیب خود باشیم، کمتر خرید کردن  و اولویت بندی خریدها، تنها راه منطقی برای مقابله با سختی زندگی در این شرایط اقتصادی است.

بیایید یک بار این را باور کنیم و دست از صف کشیدن برداریم. تب بالای خرید در یک سال گذشته که دردی را دوا نکرد،  شاید خرید نکردن تلنگری شد برای عملکرد بهتر مسئولین در کنترل شرایط اقتصادی!