به گزارش ترجمان صبح، با وجود اینکه هنرمندان سینمای استان آذربایجان شرقی در سالهای اخیر با تولیدات شاخص و منحصر بفرد خود در عرصه های بین المللی و جشنواره های مطرح جهانی شرکت و جوایز معتبر سینمای دنیا را کسب کرده اند اما هنوز هم تا رسیدن به سطح ایده آل و شایسته فرهنگ دیرین آذربایجان و تبریز فاصله زیادی داریم.

جواد خازن، معاون امور سینمایی آذربایجان شرقی، در رابطه با تعداد سینماهای استان قبل از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب سینماها غالبا به صورت بخش خصوصی فعال بودند که توسط اشخاص ایجاد می شد و در بخش دولتی چندان سینمایی وجود نداشت.

وی افزود: اواخر دهه ۱۳۴۰در شهرستان مراغه ۵ سینما احداث شده بود و دیگر شهرستانها مانند مرند، بناب و عجبشیر نیز هرکدام سینمایی داشتند که در بخش خصوصی فعالیت می کردند.

خازن خاطرنشان کرد: تبریز با قدمت تاریخی و فرهنگی کهن خود سینماهایی را در خود جای داده بود که بعدها به دلیل عدم رعایت برخی از شئونات به تعطیلی کشیده شدند اما برخی از آنان به صورت خصوصی به فعالیت خود ادامه دادند، سینما در تبریز به دو بخش خصوصی و دولتی تعریف شده است.

وی با یادآوری اینکه در دهه ۷۰ به دستور مقام معظم رهبری، مسئولیت اداره ی سینماها به حوزه هنری واگذار شد، گفت: متولیان سینمایی پیش از این به صورت بخش خصوصی فعالیت می کردند و پس از احداث حوزه ی هنری به بخش های دولتی راه یافتند.

معاون امور سینمایی آذربایجان شرقی، گفت: در حال حاضر ۶ سینما در استان وجود دارد که شامل سینما ۲۹بهمن، سینما انقلاب، سینما فلسطین، سینما ناجی، سینما فرهنگیان بوده و پردیس سینمایی قدس نیز در حال احداث است.

خازن اذعان داشت: دهه ۶۰ در سینما از چهره هایی بهره می گرفتند که باعث جذب مخاطب می شدند و مردم به دلیل حضور چهره های برتر سینمایی برای تماشای فیلم به سینما می رفتند، در این دوران شخصیت محوری در فیلمهای سینمایی بسیار قابل توجه بود.

جواد خازن در رابطه با دلیل تعطیلی برخی از سینماهای استان، افزود: مقوله ی سینما که در دهه ۷۰، اوج رشد سینمای ایران معرفی شده است از بهترین وقایع بود اما پس از آن تا اوایل دهه ۹۰ در یک بازه زمانی طولانی به دنبال اتفاقات و جریانات خاصی در کشور از جذابیت سینماها کاسته و مخاطبان سینمایی کم شدند.

وی، ادامه داد: یکی دیگر از عوامل رکود حوزه ی سینمایی، رسانه های تصویری و شبکه های ماهواره ای است که تعداد آن گسترش یافته از عوامل عمده ی تعطیلی سینماها و باعث دوری مخاطبان از سینما شده است.

جلیل اصغری، فیلمساز تبریزی با اشاره به مبحث تاثیر تکنولوژیهای جدید همچون اینترنت و شبکه های ماهواره ای در کاهش مخاطبان سینما، خاطرنشان کرد: از نظر شخص من این مبحث قابل قبول نیست، به عنوان یک فعال سینمایی این موضوع را قبول ندارم، قطعا فیلم سینمایی متفاوت تر از آن است که در شبکه های ماهواره ای و… پخش می شود.

وی افزود: هم اکنون شاهد فروش فیلم های جذاب و خوب ایرانی هستیم که در فستیوال های داخلی و خارجی موفق شده اند.

یونس مقدم، دیگر کارگردان مطرح سینمای تبریز گفت: فیلم خوب مخاطبان را به سینما خواهد کشاند، فیلم خوب به فروش می رسد و جایزه نیز دریافت می کند.

مقدم تاکید کرد: ضعف فرهنگی در کشور باعث کم شدن مخاطبان در عرصه ی سینمایی شده است، کار هنری در قالب سینما تهیه می شود و با سختی و مشقت روبه رو است پس نمی توان به آسانی کار را شروع کرد،اما وقتی کارها را به صورت آسان در اختیار مخاطب قرار می گیرد از ارزش هنری آن کار کاسته می شود که این امر تاثیر بسزایی در عرصه ی سینما دارد.

فضای محدود سینماها به فضای جذابی تبدیل خواهد شد

جواد خازن، معاون امور سینمایی آذربایجان شرقی، تصریح کرد: تقریبا از اوایل دهه ی ۹۰ رویکرد سینماها تغییر یافت و مخاطبان فیلم و سینما در بخش های تولید و اکران با کمک و همیاری تصمیم گرفتند پردیس های سینمایی را راه اندازی کنند که در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی پردیس سینمایی قدس به زودی افتتاح خواهد شد و مردم به راحتی می توانند در سینماها فیلم تماشا کرده و از دیگر مزایای این مجموعه نیز استفاده نمایند.

وی در حوزه ی اکران فیلم در پردیس های سینمایی از غرفه های متعددی از جمله دیدار با هنرمندان مشهور سخن به میان آورد و گفت: در این بخش با دعوت از هنرمندان از مردم استقبال خواهد شد.

خازن خاطرنشان شد: تلاش مداوم و پیوسته مسئولان و مدیران حوزه ی هنری باعث شده است تا این پروژه به نحو احسن انجام گیرد اگرچه مشکلات فراوانی پیش رو بود ولی با همت و همکاری مسئولان توانسته ایم ۹۰ درصد از کارهای پردیس سینمایی را به اتمام برسانیم، اگرچه اندکی بحث و نواقص فنی باعث

تاخیر افتتاح این سینمای عظیم شده است اما طی دو ماه آینده شاهد بهره برداری از این مجتمع خواهیم بود.

با اشاره به پروژه پردیس سینمایی شهرستان مراغه، گفت: اولین بار در کشور بحث پردیس سینمایی را به شهرستان خواهیم کشاند و این چنین کاری را با همکاری مسئولان پیش خواهیم برد.

خازن گفت: با آنکه سینماها هنوز حالت سینوسی دارند یعنی مخاطبان انبوهی جذب نمی شوند اما نسبت به سال های گذشته روند بسیار خوشایندی طی می کنیم، طی سالهای اخیر فیلمهای تاثیرگذار و جذابی تولید شده که مخاطبان بسیاری داشته است.

وی یادآور شد: تبریز در ابتدا جزء پرفروش ترین شهرها در زمینه فیلم های سینمایی بود که بعدها از این جایگاه پس رفت کرد و هم اکنون نیز در جایگاه ثابتی باقی مانده است.

خازن متاسفانه بافت معماری یا فیزیکال سینماهای قدیمی همچنان باقی مانده و کیفیت عرصه ی سینما کاسته شده است، در رابطه با مسئولیت نوسازی سینماها تصریح کرد: اساسا نوسازی سینماها بستگی به متولیان امر دارد، بخش های خصوصی در اختیار اشخاص و بخش های دولتی نیز در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حوزه ی هنری است.

این فعال سینمایی ادامه داد: بحث سخت افزاری و نرم افزاری موجب افزایش مخاطبان شده است و این چنین نگرش هایی باید با رویکرد جدید به حیات ادامه دهد، مدیریت و تبلیغات و… باید به گونه ای باشد که مخاطبان خود به خود به سوی سینماها تشویق شوند.

وی افزود: بخش سخت افزاری شامل تولیدات و طراحی فیلم ها است که در فرهنگسازی میان مردم اهمیت دارد و باید به گونه ای به مردم انتقال داده شود تا به سمت سینماها کشیده شوند، فرهنگسازی نیز با حمایت مردمی و مسئولان امکان پذیر است که با برنامه ریزی مناسب می توانند مردم را به این عرصه جذب نمایند.

خازن در رابطه با عدم اقبال مردم نسبت به سینماها اشاره کرد: افزایش تعداد شبکه های صدا و سیما و همچنین شبکه های ماهواره ای و کیفیت فیلم ها باعث عدم اقبال مردم به سینماها است.

وی مهمترین بحث در جذب مخاطب سینمایی را خوب بودن سینما و قوی بودن آن دانست که نشانگر مدیریت خوب سینما است و گفت: مردم و مسئولان باید با همکاری و حمایت های منطقی سینماهای شهر را به برترین جایگاه برسانند، به یاری خداوند سینماها را با حمایت دولت مردان به جایگاه ویژه ای خواهیم رساند.

خازن تصریح کرد: متاسفانه امکانات سینمایی شهر ما بسیار کم است، در سال ۲۰۱۸ سینماها با آغوش باز مخاطبان را جذب خواهد کرد پس باید به فکر سینماها باشیم و دولت و متولیان حوزه ی شهری و استانی نیز عنایت ویژه ای  به سینماها داشته باشند تا گردشگران از تماشای فیلم در سینماها لذت کافی را ببرند.

جلیل اصغری، فیلمساز تبریزی با اشاره به ساختار سینمای استان گفت: فیلم هایی که در خارج از کشور کار می کنیم بازده فراوانی دارد چون مراکز سینمایی علاوه بر تولید خوب و اکران فیلم جذاب حالت استاندارد دارند.

وی با بیان اینکه تبریز شهر اولین سینما است و ۱۱۶سال پیش اولین سینمای کشور در این شهر احداث شده، افزود: متاسفانه تا قبل از انقلاب اسلامی اکران فیلم بسیار محدود بود و صرفه ی اقتصادی برای فروش بلیط ها و گردش مالی وجود نداشته است که ناگزیر موجب تغییر وضعیت کاربری شده است.

اصغری ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رونق فیلم های ایرانی و همچنین وجود سوپر استارهای بنام باعث جذب مخاطبان شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در مدت زمان مشخصی  بار دیگر مردم به تماشای فیلم در سینما تشویق شدند، سینماها نیز در این بازه زمانی اکران های خوب و جذابی داشتند اما با تغییر کاربری مجددا باعث شد مردم از سینماها دوری جویند.

یونس مقدم، یکی دیگر کارگردانان صاحب نام، عرصه ی سینما در این زمینه اذعان کرد: موضوع رکود سینماها را می توان از دو سطح کلان و جزئی بازبینی کرد، سطح کلان به سینماهای ملی مربوط است و سطح جزئی سینماهای شهرستان ها را در بر می گیرد.

وی افزود: همانطور که مشاهده می شود اصلی ترین رقیب سینمای کشور تلویزیون، شبکه های ماهواره ای و اینترنت و… است، این عوامل باعث رکود سینماها شده است.

مقدم تاکید کرد: سینما باید مسائلی را دارا باشد تا مخاطبان را راضی سازد، متاسفانه تولیداتی که دچار کلیشه های رایج  شده و به صورت بازاری تولید می شوند باعث نارضایتی و دوری مخاطبان از سینما شده است.

این کارگردان تبریزی اضافه کرد: بحث زیر ساختارهای سینمایی از جمله تعداد محدود و اندک سالنها، عدم تبلیغات اصولی برای نمایش و اکران فیلم ها از عوامل رکود سینماها است.

جلیل اصغری اذعان داشت: از  مدیران و مسئولان فرهنگی خواهشمندم تا از سینماهای کشورهای خارجی دیدن فرمایند و سینماهای ایران را شبیه سازی کنند تا مخاطبان به سمت و سوی سینما ترغیب و تشویق شوند.

یونس مقدم نیز گفت: سالنهای جدید با طراحی متفاوت باعث ترغیب مخاطبان به سینما می شود.

وی با تاکید بر اینکه تبلیغات مناسب و اصولی باعث جذب افراد عادی به این عرصه می شود، یادآور شد: اگرچه سینماها در گذشته از استقبال بالای اقشار جامعه برخوردار بوده و در سبد فرهنگی مردم قرار داشت ولی متاسفانه با گذر زمان این جریان رو به کاهش نهاده و دلیل کاسته شدن مخاطبان دو جنبه ی سخت افزاری و نرم افزاری را شامل می شود پس باید سینماگران نیز با تولیدات خوب بتوانند مخاطبان بیشتری جذب نمایند.

————————————————–

گزارش: سمیه گلمحمدی