به گزارش ترجمان صبح، صحبت درباره هنر چندان آسان نیست، اهل هنر خوب میدانند که در چند دهه اخیر چه ها که بر سر هنر و هنرمند این مرز و بوم نیامده .هنوز که هنوز است جایگاه روشنی برای هنرمندان و گونه های هنری تعریف نشده است. حال آنکه هنر در تمام عرصه ها از جمله؛ مذهبی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی وخلاصه همه جوانب زندگی بشر نقشی اساسی ایفا می کند و اگر به درستی مدیریت شود،بسیاری از مشکلات و گرفتاری های کنونی جامعه ما رفع خواهد شد.با نگاهی به گذشته و حال جوامع مختلف درخواهیم یافت که هرگاه هنر و هنرمندان ملتی در بخشهای حساس حضور داشته اند،مسائل ومشکلات فرهنگی،اقتصادی و… به راحتی حل شده و آرامش و امنیت روحی روانی دوچندان گشته،نیز اگر به اوضاع آشفته و از هم گسیخته ملتی توجه کنیم،علت امر را در نابسامانی عرصه هنر و عدم حضور پر رنگ هنرمندان و فرهیختگان آن ملت در راس امور خواهیم یافت.

مدتی است در شهرمان زمزمه های واگذاری هنرستانهای هنرهای زیبا(گاه به بخش خصوصی و زمانی به دست ادارات آموزش و پرورش) بگوش میرسد.این در حالیست که متولی امور فرهنگی و هنری غالبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و به تبع آن هنرستانهای هنرهای زیبا تحت نظارت و حمایت مستقیم ادارات کل فرهنگ و اسلامی می باشند.چرا که ساختار ذاتی هنر و خصوصا آموزشهای هنری بدلیل تخصصی بودن در تولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

حال در گیر و دار اوضاع کرونایی که توجه مردم و مسئولین را به خود جلب کرده و اضطراب و نگرانی به شکل روز افزونی دامن افراد جامعه را گرفته است،شعار و عمل همه مردم و مسئولین می بایست علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و … حفظ آرامش و تقویت روحیه خردسالان،جوانان و سالمندان باشد.اما متاسفانه شنیده می شود دراین ایام صحبت از تغییر و جابجایی مدیر هنرستان هنرهای زیبای کوثر تبریزاست.هنرستانی که سابقه درخشان و طولانی درامر آموزش هنر در کشور داشته و هنرمندان شاخص بسیاری را تحویل کشور اسلامیمان داده است. هنرستانی که همین دو سال پیش جشن صد سالگی آن برگزار شد.هنرستانی که در دوسال گذشته بیشترین قبولی کنکور را از فارغ اتحصیلان خود داشته.هنرستانی که طی چند سال اخیر هنرجویانش موفق شده اند رتبه های افتخارآمیزی از جشنواره ها و مسابقات فرهنگی هنری متعدد منطقه ای و سراسری کسب نمایند.

ذکر نکاتی بصورت مختصر برای روشن شدن اذهان عمومی،خصوصا هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر و نیز اولیا و علاقمندان به فعالیتهای هنری خالی از لطف نخواهد بود.

‫ -‬ اصرار و پافشاری مسئولین در تغییر و جابجایی مدیر فعال و موفق فعلی هنرستان، قطعا عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت که تاثیرات منفی آن متوجه هنرجویان،هنرآموزان،دبیران و اولیای هنرجویان خواهد بود و روند آموزشهای هنری را مختل خواهد ساخت.

– با توجه به انتصاب اخیرچند مدیر هنرستان ارشاد در سطح کشور از کارکنان آموزش و پرورش، در مییابیم که این هنرستانها تازه تاسیسند و سابقه چندانی ندارند.درحالیکه هنرستان کوثر تبریز با سابقه طولانی و درخشان خود نیازی به انتصاب مدیر آموزش و پرورشی ندارد.حتی هنرستانهای شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان،یزد، و بسیاری دیگرچنین اقدامی نکرده اند و این سوال پر رنگ تر میشود که چرا هنرستان کوثر تبریز در معرض چنین تصمیمی قرار گرفته است؟که این خود جای تامل و دقت بسیار دارد.

– سابقه درخشان هنرستان طی سالهای اخیر در رابطه با درصد بالای قبولی فارغ التحصیلان آن در کنکور دانشگاهها،موفقیت هنرجویان در کسب رتبه های ارزشمند در مسابقات و جشنواره ها،(که نشان از مدیریت مناسب و کارآمد داشته)،هرگونه اقدامی را در رابطه با تغییر مدیر هنرستان غیرقابل توجیه و دور از منطق می نمایاند.

‫ -‬ تکرار مداوم این سوال در افکار عمومی خالی از لطف نیست که با چنین روند رو به رشدی که هنرستان کوثر با وجود مشکلات متعدد داشته است،چه انتظار دیگری می توان از یک مدیر موفق داشت؟ به تعبیر دیگر،چه دلیل منطقی می توان یافت که مدیری چنین موفق( با سابقه طولانی در عرصه هنر) را از این هنرستان جدا نموده و سکان هدایت یکی از حساسترین مکانها را به فردی نوآشنا و بی سابقه در زمینه مدیریت و آموزش هنر سپرد تا تمام تلاشها، زیرساختها و توفیقات چندین ساله در امر آموزش هنر،یک شبه محو گردد؟

‫ -‬ اصحاب فرهنگ و هنر این شهر و حتی کشور عزیزمان بخوبی از سابقه طولانی هنرستان کوثر تبریز آگاهند و میدانند که نمی شود هنرستانی با این قدمت را به فردی بی تجربه در حوزه مدیریت هنری سپرد،مگر اینکه قصد نوعی ” خود زنی هنری” یا ” انتحار زیر پوستی” داشته باشیم.

توجه و اقدام بموقع و مناسب شان هنرستان کوثر از سوی هنرمندان و علاقمندانی که دغدغه شان پیشرفت و سربلندی هنر و اصولی تر کردن آموزشهای هنری در این مرز و بوم است، موجب خواهد شد تا برخی مسئولین که الویت نخست آنها یا مسائل مادیست و یا فراهم آوردن زمینه ارتقا شغلی اقوام خود، اندکی تامل نموده و دریابند که اهمیت آموزش هنر بسیار اولی تر از پرداختن به حساب وکتابهای صرفا مادی،بده بستانهای اداری و ارتقا شغلی قوم وخویشان است.چرا که دلیل و توجیه این تصمیم،یعنی جابجا نمودن مدیری موفق تنها برای صرفه جویی در هزینه ها و رفع موانع مادی هنرستان، چندان صحیح و دلسوزانه بنظر نمی رسد.

به عبارت ساده تر: ضربه زدن به بدنه آموزش هنر با بهانه تعدیل و کاهش هزینه ها، خیانتی جبران ناپذیر به همه داشته های معنوی و فرهنگی است.

– یادمان باشد که : هنرجویان امروز، آینده سازان جامعه فرهنگی و هنری فردای این سرزمینند و هر تصمیم و اقدام نادرستی در زمینه آموزش هنر،ریشه درخت تنومند فعالیتهای عمیق هنری را نشانه خواهد رفت.