به گزارش ترجمان صبح، ماشین‌سازی تبریز اولین و قدیمی‌ترین تیم فوتبال شمالغرب کشور بوده که در سال ۱۳۴۸ تاسیس شده است. یاشیل ماشین نیز لقب این تیم است و در سال ۱۳۷۳ نیز به عنوان بهترین تیم شهرستانی انتخاب شد.

بعد از اتفاقات عجیب و غریبی مالی و مالکیتی که برای کارخانه ماشین‌سازی تبریز رخ داد، اولین تیم آذربایجان شرایط نسبتا متفاوتی را از بابت مدیریتی تجربه کرد. در این شرایط کارخانه مجبور شد تیم را به هیئت فوتبال و سازمان تربیت بدنی وقت انتقال دهد که البته ماشین‌سازی تبریز شرایط چندان جالب توجهی نیز تجربه نکرد.

در فصل‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ باشگاه دبیری تبریز هدایت ماشین‌سازی تبریز را برعهده گرفت. که در آخرین فصل رسول خطیبی هدایت تیم را در لیگ دسته یک برعهده داشت.

رسول خطیبی، امیر داداش ضیایی، علی ابراهیمیان (۲ فصل پیاپی آقای گل لیگ ایران)، حسن زیکو (پدر پیام صادقیان)، اسماعیل حلالی، آندرانیک تیموریان، سیدمحمد علوی، امیر حاج رضایی (قبل از انقلاب حضور در جام تخت جمشید)، یونس باهنر و چند بازیکن دیگر از جمله بازیکنان نامداری بودند که در ماشین‌سازی بازی کردند.

بعد از سقوط ماشین‌سازی شهرداری تبریز به لیگ دسته یک، این تیم امتیازش را با گسترش فولاد لیگ برتری عوض کرد و در لیگ برتر باقی ماند اما تحت هدایت محمدرضا زنوزی که البته وی مالکیت همزمان تراکتور را نیز برعهده داشت.

ماشین‌سازی تبریز

هیچ خبری از مالک جدید باشگاه نیست!

حساسیت فیفا مبنی بر مالکیت یک شخص بر بیش از یک باشگاه به اوج خود رسید و پیش از آغاز لیگ برتر و در اواسط شهریور ماه سال جاری، محمدرضا زنوزی مالکیت این تیم را به شخصی به نام محمد پوررضایی تاجر و سرمایه‌گذار آذربایجانی انتقال داد.

این موضوع و عدم شناخت خیلی از ورزش دوستان آذربایجان با مالک جدید باشگاه به یک مسئله تبدیل شد، در حالی که رسانه رسمی این باشگاه نیز هیچ وقت اطلاعاتی در خصوص مالک جدید منتشر نکرد.

اما پیگیری‌های خبرنگار ترجمان صبح از مدیران وقت ماشین‌سازی حاکی از این بود که پوررضایی دوست و شریک تجاری زنوزی بوده که سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در خارج از کشور دارد که این موضوع در یک خبر جداگانه منتشر شده است.

در ۱۱ هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته، هیچ خبر و عکسی از مالک جدید این تیم (محمد پوررضایی) در دیدارهای خانگی ماشین‌سازی نیز دیده نشد و برای خیلی از هواداران این تیم نیز این موضوع جای سوال بود که چرا هیچ رد و نشانی از مالک جدید نیست.

بیشتر بخوانید؛
جزئیات واگذاری ماشین‌سازی/ مالک جدید سبزپوشان تبریزی کیست؟

ششگلانی: انتقال قطعی مالکیت باشگاه ماشین‌سازی صورت نگرفته است

حرف و حدیث‌های مالکیتی قدیمی‌ترین تیم آذربایجان زمانی به اوج خود رسید که رئیس هیئت فوتبال آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس چنین مدعی شد: مدیرعامل ‌باشگاه ماشین‌سازی تبریز در آخرین تغییرات در کمیسیون ماده ۵ اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان‌شرقی به نام آقای هوشنگ نصیرزاده صادر شده است و تاکنون برای انتقال قطعی مالکیت باشگاه فوق در اداره‌کل ورزش و جوانان همچنین هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. (اینجا بخوانید)

ماشین‌سازی تبریز

بهداد بیات نماینده زنوزی در ماشین‌سازی

بهداد بیات، مدیر ارشد باشگاه ماشین‌سازی تبریز که چهره او در عکس یادگاری با “شیمبا” بازیکن سابق گسترش فولاد و فعلی فولاد خوزستان به عنوان نماینده زنوزی، نام او را بر سر زبان‌ها انداخت.

باتوجه به قطعی نبودن انتقال مالکیت باشگاه‌ ماشین‌سازی تبریز به محمد پوررضایی و ادعای برخی از اهالی باشگاه مبنی بر مالکیت زنوزی در این باشگاه، بهداد بیات تمامی امورات باشگاه را انجام می‌دهد.

البته وی قبل از این نیز در تیم نود ارومیه (گسترش فولاد سابق)، خود را به عنوان نماینده محمدرضا زنوزی معرفی کرده است. چند روز پیش نیز یکی از بازیکنان ماشین‌سازی تبریز مدعی شده بود که بیات همه کاره ماشین‌سازی است و او و دوستانش یک اکیپ دلالی هستند.

چند روز پیش امیرسام (اصغر) نصیری مدافع سابق ماشین‌سازی که به تازگی از این تیم جدا شده و تسویه حساب کرده است، با پایگاه خبری آناج مصاحبه‌ای جنجالی داشته است. (اینجا بخوانید)

ماشین‌سازی تبریز

چشم امیدها به جوان‌ترین سرمربی لیگ برتر

با مالکیت محمد پوررضایی، حسن آذرنیا نیز مدیرعاملی این باشگاه را برعهده گرفت و وحید بیاتلو سرمربی سابق تیم دسته یکی نود ارومیه سرمربی تیم شد. با حضور بیاتلو در ماشین‌سازی، این تیم تبریزی شاهد تغییرات گسترده‌ای در ترکیب خود بود.

تقریبا می‌توان گفت، حدود ۹۵ درصد از شاکله تیم در بحث بازیکن تغییر پیدا کرده بود و بازیکنان جوان و بی‌نام و نشان به این تیم اضافه شدند. خیلی از هواداران این تیم به جوان‌ترین سرمربی لیگ برتر چشم امید داشتند.

پیمان بابایی، ایمان باصفا، سیدمهدی اسلامی، اکبر آفاقی شاید تنها چهره‌های شاخص ماشین‌سازی تبریز بودند که بعد از حضور بیاتلو در این تیم به ماشین‌سازی اضافه شدند.

در نهایت بعد از شکست سنگین ۴ بر یک ماشین‌سازی مقابل آلومینیوم اراک، وحید بیاتلو از سمت خود استعفا داد که البته این استعفا نیز چندان نتیجه مثبتی نداشت و تا پایان هفته یازدهم، ماشین‌سازی تنها با کسب ۴ امتیاز قعرنشین است.

ماشین‌سازی تبریز بچه سرراهی فوتبال آذربایجان!

چیزی که مشخص است، عدم تیمداری مناسب و بحث مالکیتی ماشین‌سازی تبریز، باعث شده است تا این تیم در فصل‌های اخیر آسیب جدی ببیند.

ملوان بندرانزلی، شاهین بوشهر، ابومسلم مشهد، سپیدرود رشت، برق شیراز از جمله تیم‌های قدیمی و ریشه‌دار شهرستانی بودند که در حال حاضر شاید هیچ خبر و نشانی از این تیم‌ها نیست. (البته ملوان در حال حاضر در لیگ دسته یک حضور دارد. سپیدرود نیز در لیگ دسته ۲ بازی می‌کند)

تیم‌هایی که عنوان شد زمانی در لیگ برتر فوتبال ایران صاحب قدرت بودند و در شهرهای خود نیز تیم‌های پرطرفداری هستند که در نتیجه عدم تیمداری و مالکیتی غلط به شرایط نامناسبی گرفتار شدند.

امید است که فکری به حال یاشیل ماشین فوتبال آذربایجان شود تا این تیم به لیگ پایین‌تر سقوط نکند و کماکان فوتبال آذربایجان کماکان شاهد تیم‌های ماشین‌سازی و تراکتور در سطح برتر فوتبال ایران باشد.

فوتبال