به گزارش ترجمان صبح، نمایش “چهارصندوق” اثر هنرمند مطرح کشور بهرام بیضایی، برای اولین بار در کشور به صورت اجرای عموم در تبریز به صحنه رفت و بعد از رکود دو ساله سالنهای تئاتر کشور طی هفته هی گذشته با استقبال خوب مخاطبان هنر نمایش قرار گرفت. در این زمینه گفتگویی داشتیم با بهنام پناهی کارگردان جوان این نمایش که در پی می آید:

* اجازه بدهید بهنام پناهی کارگردان جوان “چهارصندوق” را بیشتر بشناسیم؟
– من بهنام پناهی هستم کارگردان تئاتر چهار صندوق، فوق لیسانس نمایش و از ۱۳سال قبل در این عرصه مشغول به فعالیت هستم و تا بحال ۴ کار تئاتر رو بصورت حرفه ای کارگردانی کردم.

* آیا شما در جشنواره ای شرکت کرده اید و چه مقامی آورده اید؟
– من در جشنواره تئاتراستانی سال ۹۷ جایزه دوم کارگردانی را دریافت کردم.

* چطور شد که کار استاد بهرام بیضایی را برای اجرا انتخاب کردید؟
– من از سه سالی قبل مشغول تئاتر چهار صندوق هستم که بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشدم نیز به این نمایش مربوط می باشد. یک دوره بازیگری و کارگردانیم طی سال ۱۳۸۷ در آموزشگاه استاد مددی بود که من استاد بهرام بیضایی را از آنجا شناختم و تصمیم گرفتم این کار را برای اولین بار بصورت رسمی به صحنه ببرم.
درکشور ما اسطوره و نخبه درحد انگشت شمار وجود دارد، اگر ما برای صادق هدایت کار نکنیم چه کسی کار خواهد کرد، هرچند تولید اینکار سخت است ولی اگر ما کار نکنیم هنرجویان و علاقمندان آیا دنبال اینکار خواهند رفت یا نه؟ ما می توانیم این نوع سبک کارها که در گذشته نوشته شدند بصورت امروزی و حرفه ای کار کنیم.
دف هنر این است که درد جامعه را بگوید و این شاهکار استاد بهرام بیضایی درد جامعه را می گوید.

* چهارصندوق چه پیامی را به مخاطب منتقل می کرد؟
– خلاصه داستان و پیام این است که ما از در هر جایگاه و قشری بخواهیم میتوانیم قرار بگیریم، انتخاب با خود انسان است که زندگی و سرنوشتش را چطور رقم بزند، سرنوشت و تقدیر نتیجه عمل و تصمیم خود فرد است و اینطور نیست که به ما قشری را تحمیل کنند و یا ما بخواهیم دنباله‌روی یک قشر و گروهی برویم، اما مهم ترین پیام این نمایش این است که همدیگر را تنها نگذاریم، شاید سلایقمان متفاوت باشد اما باید در مسیر و برای رسیدن به هدف یکی باشیم، کنار هم حرکت کنیم. چهار صندوق روایت شکنندگی انسان در تنهایی است.

* استقبال مخاطبان از این کار چطور بود؟
– من فردی انتقادپذیرم و معتقدم هنر صفر و ۱۰۰ ندارد، تئاتر فرق می کند نمی توان گفت یک کاری فوق العاده بود، بلکه دست بالای دست بسیاراست و طرز فکر و نگاهی که کارگردان به کار نگاه می کند متفاوت است و از نظرات مفید و مثبت اهالی هنر و استقبال مخاطبان تئاتر دوست شهر خوشحالم.

* وضعیت تیاتر استان بعد از فصل کرونا و تعطیلی سالنها چطور بود؟ علاوه بر مشکلات عادی و همیشگی اجرای تئاتر در این دوران دردسرهای دیگه ای هم داشته!
– کرونا فقط مختص فضای تئاتر نبود اما بزرگترین ضربه به تئاتر و هنرمندان نمایش زده شده، الان شور شوق و همبستگی قبل از کرونا وجود ندارد، تئاتر با تماشاگر زنده است اگر تئاتر نتواند رسالت خود را به تماشاگر برساند نتیجه ای ندارد. امیدوارم تماشاگران با تئاتر آشتی کنند. استان اذربایجان شرقی در این عرصه بعد از تهران حرف اول را می زد، و یقین دارم در صورت بازگشت تماشاگر به سالن تئاتر شرایط بهتر می شود.

* معیارتان در بستن کَست و انتخاب اعضای گروه چی هست؟
– متن های استاد بهرام بیضایی خیلی سقیل است و باید در مرحله اول بتوانی نوشتار را درست بخوانی و اگر نوشتار را درست بخوانی ۵۰درصد کار درست جلو رفته، به عقیده من طرز دیالوگ گفتن و فیزیک در این نمایش خیلی مهم است. استاد بیضایی این متن را خیلی خوب نوشتند ولی نگاه من متفاوت است و با مولفه های گروتسکی کار کردم.