به گزارش ترجمان صبح، سید جواد حسینی روز یکشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولین در تبریز، گفت: حدود ۴۳ درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیرین محقق شده است.

وی گفت: این پروژه ها  شامل مدرسه، خوابگاه شبانه روزی، سالن ورزشی درون مدرسه ای، سالن ورزشی برون مدرسه ای، مرکز جامع تشخیصی و توان بخشی و پایگاه آموزش مجازی  می باشد که از این تعداد ۴۰ پروژه افتتاح و ۱۴ پروژه کلنگ زنی شد.

گفت: در راستای افزایش مهارت آموزی دانش آموزان استثنایی در دو سال گذشته ۲۸۰ پودمان شایستگی محور تدوین، ۵۵ هنرستان تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی توسعه داده شده است.

حسینی با بیان اینکه مناسبت هایی نظیر روز جهانی معلولین، مناسک گذار هستند، گفت: نام گذاری ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین برای آگاهی بخشی به جامعه، درک مشکلات معلولین و تلاش برای رفع آنها و مناسب سازی جامعه برای حرکت به سمت ایجاد جامعه پایدار، فراگیر و در دسترس است.

وی افزود: آرزوی تمامی جوامع رسیدن به جامعه دوستدار انسان است که این جامعه، عادلانه، فراگیر، در دسترس، بدون خطر و عاری از آلودگی ها است و یکی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.

حسینی گفت: جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که ۸۰درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای درحال توسعه می باشد.

هشت میلیون نفر در ایران دچار معلولیت هستند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه هشت میلیون نفر از جمعیت ایران، دارای معلولیت هستند، خاطرنشان کرد: در دنیا بیش از ۱۰۰میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند .

حسینی با اشاره این که در حوزه  معلولان دو سند مهم وجود دارد، افزود: «سند بین المللی» که به کنوانسیون حمایت از کودک مرتبط و «سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان» که به تصویب مجلس رسیده است، دو سندی هستند که در حوزه معلولان دارای اهمیت ویژه می باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ناتوانی مفهومی ذاتی نیست بلکه  مفهومی شکل گرفتنی و یادگیرنده است، گفت: همه ارکان جامعه دوستدار انسان باید در حمایت از حقوق معلولین قدم بردارند و حق دسترسی به بهداشت، سلامت، مشارکت، ورزش، ازدواج، تفریح، ارتقای کیفیت زندگی، گذران مطلوب زندگی و آموزش را برای معلولین فراهم سازند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق آموزش مطلوب دانش آموزان استثنایی شکل گرفته است، افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه حق تحصیل در شرایطی مطلوب و مناسب با ویژگی‌های خاص شناختی و جسمی حرکتی خود را دارند.

وی ادامه داد: از همین روی، فرایند استانداردسازی محتوا، فضا و تجهیزات به‌صورت مستمر در دستور کار قرار دارد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان مرجع ارائه خدمات به کودکان و دانش آموزان استثنایی با نگاه و بر محور سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، چرخش های تحول آفرین و بوم محور را به صورت مستمر اجرایی خواهد کرد.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را تحت تعلیم دارد

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به صورت ویژه کار تعلیم و تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در یکهزار و ۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال ۷۰ تاکنون  ۱۸ برابر پوشش تحصیلی  در هفت گروه افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از یکهزار عنوان محتوای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تدوین و یا مناسب سازی شده است، گفت: در زیست بوم کرونا بیش از ۱۰ هزار محتوای فاخر برای ارائه در فضای مجازی در آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است.

حسینی اعلام کرد: در سال گذشته در قالب  ۲۲۸ کارگاه بیش از  ۹ هزار معلم و ۱۰ هزار ولی دانش آموزان استثنایی آموزش های مکمل را دیده اند.

معاون وزیر توان بخشی به دانش آموزان استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را  ضروری دانست و گفت: ۷۰۰ نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می کنند و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی برون مدرسه ای در نظر گرفته شده است و این در حالی است که این رقم در سال ۹۸ حدود سه میلیارد تومان بود.
وی افزود: در قالب طرح خدمات حمایتی ۱۹ قلم با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان به دانش آموزان استثنایی داده می شود.

حسینی گفت: ۶۰ مرکز مشاوره خانواده دانش آموزان استثنایی نیز در کشور در کنار خدمات مشاوره‌ای خدمات توانبخشی را به دانش آموزان استثنایی ارائه می دهند.
وی در ادامه گفت: با هدف تجمیع ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکنون ۱۱ مرکز جامعه خدمات آموزشی، مشاوره ای و توانبخشی در کشور راه اندازی شده است و یک مرکز به زودی در آذربایجان شرقی به بهره برداری خواهد رسید.

حسینی یکی از سیاست های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گسترش مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای به دانش آموزان استثنایی دانست و گفت: ۱۰ هزار هنرجوی با نیازهای ویژه در یکهزار و ۱۰۳ مدرسه پیش حرفه ای و حرفه ای و در  ۳۶ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش در حال تحصیل هستند
وی افزود: در ۲ سال اخیر ۵۵ کد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی نیز توسعه پیدا کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: در ۲ سال اخیر  ۲۸۰ پودمان شایستگی محور برای دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در هنرستان ها و مدارس حرفه ای و پیش حرفه ای تدوین شده است.

حسینی با بیان اینکه آموزش‌های همراه با تولید و ایجاد نمایشگاه های دائمی محصولات در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد، گفت: سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه‌ای دانش آموزان با نیازهای ویژه تصویب و جهت اجرا به استان های کشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر با بیان برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با هدف مداخلات به هنگام طلایی در آموزش و پرورش استثنایی هر ساله اجرا می شود، گفت: در سال جاری و به رغم شرایط کرونایی نزدیک به ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان و  در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند .
وی افزود: افزایش پوشش تحصیلی به ۱۰۰ درصد و افزایش تعداد گروه های تحت پوشش از ۷ گروه به  ۱۰ گروه از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

۱.۵ متر مربع فضای آموزشی در مدارس آموزش و پرورش استثنایی افزایش یافته است

حسینی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون مشارکت همه ارکان درون و برون سازمانی امکان پذیر نیست، گفت: در ۲ سال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشارکت خیرین ۱۶۵ مدرسه کلنگ زنی و یا افتتاح شده است که این امر منجر به افزایش ۱.۵ متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور و ۲.۵ متر مربع در مناطق محروم شده است.

 ‏معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند و ‌۳۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش آموزان کم برخوردار استنثایی اهدا شده است.

 ‏حسینی با اشاره به ابعاد مشارکت معلمین، مدارس، اولیا، دانش آموزان و بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای مشارکت معلمین گروه بندی حرفه ای معلمین با مشارکت پنج هزار و ۲۰۰ معلم اجرایی شده است و مشارکت مدارس نیز از طریق نظارت همتا در ۲۴.۷ درصد در حال انجام است.
‏وی افزود: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا و اولیای همیار معلم با هدف مشترک اولیا، راه اندازی مجلس دانش آموزی و طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل با هدف مشارکت دانش آموزان و راه اندازی ۱۹۳ باشگاه پیشکسوتان با هدف مشارکت بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

امروز با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور کلنگ احداث مجتمع ۱۸ کلاسه دانش آموزان ناشنوای دختر در تبریز بر زمین زده شد.

 این مجتمع به همت خیرین آقای غفارزاده و خانم غفارنژاد  در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ متر در ۱۸  کلاس درسی با تمام امکانات به بهره برداری خواهد رسید.

این مدرسه مجهز به سالن ورزشی هزار نفری ، کلینیک درمانی برای همه دانش آموزان استثنایی ،سالن همایش و مرکز توانبخشی خواهد بود.