قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت:سه فروند ایرباس تحویلی به ایران هم، هیچیک مرجوعی نبوده و خریدهای ایران مستقیم است که تفاوت‌های زیادی با خرید مرجوعی دارد.

به گزارش پایگاه  خبری تحلیلی ترجمان صبح، از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان افزود: دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌ داری کل آمریکا (OFAC) مجوز ۲۰۰ فروند هواپیما را صادر کرده است نه ۱۸۰ هواپیما را، از این تعداد مجوزهای صادر شده از سوی اوفک ۱۰۰ فروند آن برای ایرباس، ۸۰ فروند آن برای بوئینگ و ۲۰ فروند آن برای ای.تی.آر است.
این مقام مسئول یادآور شد: خبر تحویل نخستین بوئینگ به ایران ۱۱ ماه زودتر از موعد مقرر که از سوی برخی رسانه‌های تخریب کننده تاریخی ترین قرارداد خرید هواپیما به عنوان هواپیمای مرجوعی شرکت ترکیش ایرلاین معرفی شده، در حالی که استفاده از واژه مرجوعی غلط و یک اشتباه است.
به گفته وی، هواپیمای فعلی که بوئینگ پیشنهاد تحویل آن به ایران را داده، هواپیمای مرجوعی ترکیه نیست و این واژه نادرست استفاده می‌شود.
فخریه کاشان افزود: هواپیمای مرجوعی به معنای آن است که از سوی یک شرکت هواپیمایی خریداری شده و بعد پس داده شده، آنگاه طرف سوم با خود خریدار روبرو می‌شود، نه با سازنده اصلی هواپیما. در حالی که ایران با دو کمپانی بوئینگ و ایرباس به صورت مستقیم وارد مذاکره شد.
وی گفت: هواپیمای پیشنهادی بوئینگ به ایران فروخته نشده، گاهی کشور سفارش دهنده به دلایلی ‌مانند نبود اعتبار یا نداشتن خلبان و فرودگاه تحویل را به تاخیر می‌اندازد و در مورد این هواپیما هم اینگونه است و ترکیش ایرلاین قرار بود هواپیمایی را از بوئینگ در ماه آوریل ( ۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت ) یا می ( ۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ) تحویل بگیرد که به هر دلیلی منصرف شده و از تحویل هواپیما خودداری کرده، در ضمن به بوئینگ اعلام شده سال دیگر این هواپیما را تحویل می‌گیریم.
فخریه کاشان اضافه کرد: ایران قرار است سال ۹۷ هواپیماهای ثبت سفارش شده خود را تحویل بگیرد، اما بوئینگ به جمهوری اسلامی اعلام‌ کرد که هواپیمایی با مشخصات مورد درخواست ایران وجود دارد، آیا تمایل به تحویل آن دارید؟ ایران نیز در پاسخ، درخواست دریافت مشخصات فنی هواپیما را مطرح کرد.
وی گفت: ایران اطلاعات هواپیما را خواستار شد تا نسبت به آن بررسی لازم را به عمل آورد و چنانچه قابلیت استفاده دارد، مذاکره شود و در آخر هواپیما از بوئینگ ( نه از ترکیه) ‌ تحویل گرفته شود.
این مقام مسئول تاکید‌ کرد: هواپیمای یاد شده هنوز تحویل دولت ترکیه نشده، و مهم‌تر اینکه برای خرید این هواپیما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم؛ کارشناسان هما موضوع را در دست بررسی دارند که معلوم شود این هواپیما دارای همان مشخصاتی است که ایران سفارش داده، و آیا مورد نیاز ایران است؟
وی افزود: چنانچه ایران این هواپیما را مناسب تشخیص داد و همه توافق ها انجام شد، تیرماه آینده، مشروط به تغییر ندادن دکوراسیون داخل هواپیما، تحویل ایران می‌شود.
فخریه کاشان خاطرنشان ساخت : جمهوری اسلامی هنوز تصمیم نگرفته که این هواپیما را نیاز دارد یا خیر و برای این منظور مذاکره ای انجام نشده است.
وی تاکید کرد: ایران هنوز در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای دریافت هواپیما است و مشخصات فنی آن یکصد صفحه است، چنانچه کارشناسان فنی ایران مشخصات آن را تایید کردند، وارد مذاکره می ‌شویم، اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.
قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل گفت: شرکت بوئینگ در صورت قبول درخواست از سوی ایران، تحویل نخستین فروند از هواپیماهای سفارشی را نزدیک به ۱۱ ماه زودتر آغاز می‌کند و چنانچه موافقت نهایی برای گرفتن این هواپیما، حاصل نشد، در زمان مقرر، فروردین ۱۳۹۷ نخستین هواپیمای سفارشی، تحویل خواهد شد.
فخریه کاشان اضافه کرد: سه فروند ایرباس تحویلی به ایران هم، هیچیک مرجوعی نبوده و خریدهای ایران مستقیم است که تفاوت‌های زیادی با خرید مرجوعی دارد.
به گفته وی، جمهوری اسلامی خدمات بعد از فروش را از شرکت اصلی سازنده هواپیما دریافت می کند و ایران خریدار هواپیماهای صفر است ‌که هیچ پروازی نداشته‌اند.
فخریه کاشان پیرامون خرید ۱۲ فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ از روسیه نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی در جریان این مذاکرات نیست و این خریدها مربوط به شرکت های دولتی نیست و بخش خصوصی در این زمینه اقدام کرده است .
به گزارش ایرنا، ایران ایر برای خرید ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ ، ۱۰۰ فروند هواپیما با ایرباس و ۲۰ فروند هواپیما با ای تی آر به توافق رسیده و تاکنون ایرباس سه فروند آن را به ایران ایر تحویل داده و قرار است در سال ۲۰۱۷ میلادی چهار فروند ایرباس دیگر به ایران ایر تحویل شود.