به گزارش ترجمان صبح به نقل از ایرنا، بهرام و بهمن ارک پس از بازگشت از جشنواره فوق اظهار کردند: یکی از نقاط برجسته و بسیار خوب جشنواره ای معتبر مثل کن این است که فیلم سازان جوان را با نگاه های بین المللی آشنا می کند و آنها را نسبت به تمام ابعاد جهانی و انسانی بیشتر و بهتر ارتباط می دهد.

آنها با بیان اینکه رسیدن به جشنواره کن و جوایز آن زیاد دست نیافتنی نیست، افزودند: شاید انتظار ما از ساخت فیلم حیوان انتخاب در رده های کشوری بود اما چون به کار خود اعتقاد و اعتماد داشتیم ثابت کردیم همه چیز قابل دسترسی است و نباید در ساخت فیلم تصور غیر کرد.

برادران ارک، یکی از ویژگی های بارز جشنواره های معتبر جهانی را مشخص شدن تکلیف فیلم سازان دانستند و گفتند: در چنین جشنواره هایی چون هیات داوران طی سالیان متمادی ثابت است، فیلم ساز به راحتی دنبال خواسته های خود می گردد.

آنها فیلم حیوان را به لحاظ فناوری بصری برتر دانسته و اعلام کردند: در این جشنواره سایر فیلم هایی که در رده ما حضور داشتند از این جهت، آثاری به مراتب عقب تر از ما بودند.
براداران ارک ادامه دادند: هدف اصلی ما تولید فیلم با استانداردهای جهانی به لحاظ نوع نگرش و عوامل فیلم بود، چون حضور در این عرصه ها شوخی بردار نیست.

آنها با تاکید بر اینکه سینما گران جوان ایرانی حرف های زیادی برای گفتن در عرصه های جهانی دارند، اظهار کردند: باید خودباوری همراه با تلاش زیاد داشته باشیم که در این صورت رسیدن به قله های ترقی مهیاتر می شود.

آنها با ارایه گزارشی از نحوه حضورشان در کن، گفتند: در آنجا ابتدا ایده فیلم و اهداف آن را اعلام کردیم، سپس یک نوبت اکران شد که حاضران بسیار استقبال کردند که برای ما غیر قابل انتظار بود.
بهمن و بهرام ارک با بیان اینکه فیلم حیوان یک فیلم تجربی است که کمتر کسی فکر می کرد جایزه ببرد، افزودند: بسیاری از خبرگزاری های آنجا نیز از انتخاب این فیلم متعجب بودند، اما همگی اذعان داشتند که فیلم به نوعی هم دردی با تمام انسان ها دارد و حتی فیلم سازان مطرح اسکار نیز آن را پسندیدند و پیشنهاداتی نیز برایمان ارایه کردند.
آنها ادامه دادند: فیلم حیوان شاید برای نخستین بار است که به عنوان یک فیلم تجربی جایزه بخش سینه فونداسیون کن را می برد.

برداران ارک، ایجاد و توسعه همکاری های فیلم سازی را از جمله اهداف مهم جشنواره کن برای فیلم سازان جوان بیان کردند و گفتند: در آنجا بحث پول مطرح نیست و بر این اساس پیشنهاداتی از جشنواره های تورنتو، لتوانی، مسکو و ایتالیا برای ما ارایه و ما را دعوت کردند.

آنها حضور فیلم سازان ایرانی در جشنواره کن را بسیار زیاد و مایه افتخار هر ایرانی دانستند.

برادران ارک با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای شهرهای مختلف ایران در فیلم سازی، اظهار کردند: می توان سینمای ایران را از تهران خارج کرد و این اصل و ایده را مرحوم کیارستمی به ما داده است، چون سینمای بومی ظرفیت های زیادی دارد برای جایزه گیری در عرصه های جهانی و می توان سینمای حرفه ای را در تبریز و کردستان و سایر شهرها ساخت و جایزه گرفت.

آنها معتقدند: اگر به فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور توجه کنیم نتایج بسیار خوبی خواهیم گرفت.

در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن ۱۶ فیلم دانشجویی از ۱۴ کشور جهان حضور داشت که از میان دو هزار و ۶۰۰فیلم شرکت‌ کننده از ۶۲۶ مدرسه فیلم از سراسر جهان انتخاب شده بودند.

جایزه اول این بخش به فیلم ‘پل اینجاست’ ساخته والنتینا مورل از بلژیک اهدا شد.

جایزه دوم به فیلم ‘حیوان’ ساخته بهرام و بهمن ارک از مدرسه ملی سینمای ایران و شهر تبریز اهدا شد و جایزه سوم نیز به ‘دو جوان مردند’ ساخته توماسو آسبرتی از فرانسه تعلق گرفت.
جوایز بخش سینه فونداسیون به ترتیب ۱۵هزار و ۲۵۰ یورو برای رتبه اول، ۱۱ هزار و ۲۵۰ یورو برای رتبه دوم و هفت هزار و ۵۰۰ یورو برای رده سوم در نظر گرفته شده است.