به گزارش ترجمان صبح، ماجرا این بود که در فضای آشفته ی ایران دهه ۳۰ مردم به هوای اینکه شاه فرار کرده و مصدق ترور شده باشد، برای خرید آن روزنامه صف کشیدند اما با مطالعه ی متن خبر مشخص شد یکی از شاهان کشورهای بلاد شرق فرار کرده و نخست وزیر یک کشور از بلاد غرب نیز ترور شده است!

به نظر می رسد با گذشت بیش از نیم قرن از آن روزگار، عده ای هستند که تصور می کنند با تکرار شیرین کاری هایی از این دست می توان مخاطب پایدار جذب کرد!

ماجرای تیتر “برای روحانی دعا کنید”

“برای روحانی دعا کنید” این تیتر خبری بود که دیروز از قول وزیر بهداشت در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و بازتاب زیادی به همراه داشت.

به گزارش ترجمان صبح، اولین واکنش نسبت به این تیتر در افکار عمومی، بروز شایعه، نگرانی و البته بهم خوردن آرامش روحی و روانی مردمی بود که به امید فرداهای بهتر به حسن روحانی رای داده و در انتظار آغاز دور دوم دولت تدبیر و امید نشسته اند.

در نگاه اول، از نقل قول گزینشی وزیر بهداشت که مردم را برای دعا برای روحانی دعوت کرده بود این برداشت به میان می آمد که حال عمومی رئیس جمهور به حدی رسیده که باید به دعای مردم امید بست؛ حتی برخی پا فراتر نهاده و لیستی از انواع بیماری ها را برای وی ارائه کرده بودند!

اصل ماجرا چه بود؟

ایسنا از قول وزیر بهداشت در آیین تجلیل از خیرین سلامت شهرستان دلیجان نوشت: برای دکتر روحانی دعا کنید چرا که کشورداری و کار اجرایی بسیار سخت و بار کشور بر دوش بخش اجرایی است و همه باید برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران، کمک کنند و فراموش نکرده ایم که در زمان انقلاب، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی هر وقت که با هم بودیم، موفق شدیم زیرا یک دست صدا ندارد و اگر همه دست ها به هم گره بخورد، گره مشکلات مردم و کشور باز می شود.

این خبرگزاری در بخش دیگری از این مطلب از قول سید حسن هاشمی آورده است: برای رییس جمهوری دعا کنید که بتواند با انتخاب افراد و مدیرانی کارآمد، مشکلات کشور را در سایه حمایت های مقام معظم رهبری برطرف کند زیرا رییس جمهور و دولت نیاز به حمایت مقام معظم رهبری، مجلس و قوه قضاییه دارند.

با مطالعه ی متن خبر، به وضوح شیطنت رسانه های مختلف در انتخاب تیتر نمایان می شود با اینحال به نظر می رسد، عده ای چه بصورت عمدی و چه سهوی مقاصدی دنبال می کنند که نتیجه اش جز برهم زدن آرامش روانی جامعه نخواهد بود.

این تیتر چه با هدف افزایش جذب مخاطب باشد چه با هدف تخریب دولت، یک پیامد جدی هم به همراه دارد: بی اعتمادی از رسانه های داخلی و گرایش به سمت رسانه های بیگانه!

برای این انتخاب گزینشی از سخنان وزیر بهداشت در تاریخ مطبوعات و حتی مثل های ایرانی نمونه های زیادی می توان آورد ولی کارشناسان روزنامه نگاری بر این عقیده اند چنین تیترهایی بیش از آنکه نشان از نبوغ و مهارت یک فعال رسانه ای باشد، ناشی از حماقت و ناشی گری اوست که ضمن برهم زدن آرامش جامعه، از دست دادن اعتماد مخاطب را در پی خواهد داشت!