به گزارش ترجمان صبح، بی تردید و بدون هیچ اغراقی باید فوتبال را یک پدیده فراتر از ورزش بدانیم که تاثیرات آن در جامعه از بسیاری از پدیده های اجتماعی روتین و عادی، اجتماعی تر است. چه بسیار بازی های فوتبالی که ۹۰ دقیقه بازی شان تبدیل به ماندگار ترین خاطره مردم یک شهر، کشور و حتی اقلیت مذهبی شده اند. راه دوری نمی رویم، بازی ایران و امریکا در جام جهانی ۹۸ فرانسه را به یاد بیاورید! حدود دو دهه از این بازی می گذرد اما همه ساله با فرا رسیدن سالروز آن از رسانه های داخلی گرفته تا معتبرترین رسانه های خارجی با پرداختن به بازی ایران و امریکا ابعاد جدیدی از این بازی فرا ورزشی را مورد بررسی قرار می دهند تا این مساله با شدت هرچه تمام تر در ذهن ما هک شود که فوتبال، فوتبال است و برای خود دنیایی دارد…

به واسطه این قدرتی که فوتبال از آن بهره مند است، در کل دنیا شاهد استفاده هوشمندانه از آن در راستای درآمدزایی، تبلیغات و نیل به اهداف خاص هستیم. سالیانه ده ها مورد خبر مربوط به سفر تیم های مطرح فوتبال دنیا به کشورهای شرق آسیا را می بینیم و می شنویم، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز در این سال ها کم میزبان تیم های بزرگ و ستاره هایشان نبوده اند! برگزاری سوپر جام فوتبال ایتالیا در کشور چین را هم که همه به یاد داریم! آری این ها تنها نمونه هایی در دسترس و معمولی از بحثی است که در مورد آن صحبت می کنیم. تیم های مطرح دنیا به ویژه در رده باشگاهی در طول دوران آماده سازی شان برای رقابت های لیگ فصل پیش رو معمولا در تورنمنت های متعددی شرکت می کنند که با حضور چند تیم مطرح دیگر در کشور خودشان یا کشوری دیگر برگزار می شود. برای این تیم ها هیچ تفاوتی ندارد که حریف رودرویشان در تورنمنت یاد شده رقیب سنتی شان باشد یا قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا! برای این تیم ها فلسفه بازی های نمادین کاملا روشن و تعریف شده می باشد. بازی های نمادین برای آنها تعریفی ساده دارد؛ این بازی ها برگزار می شوند تا شبکه های تلویزیونی از طریق پخش آنها ارقامی نجومی سود کرده و بخش قابل توجهی را به باشگاههای طرف حساب پرداخت کنند، این بازی ها برگزار می شوند تا هواداران تیم ها در دوران کسالت بار تابستانِ بی فوتبال فرصت حضور در استادیوم و تماشای بازی های فوتبال را پیدا کنند، این بازی ها برگزار می شوند تا مردم کشورهایی که آرزوی دیدن ستاره های فوتبال دنیا را دارند فرصت این را پیدا کنند که به واسطه حضور تیم های مطرح در کشورشان، بازی ستاره محبوب خود را با پرداخت مبلغ بلیط قابل توجه در ورزشگاه تماشا کنند و بخش قابل توجهی از تبلیغات این بازی ها و بلیط فروشی آن نیز به خود باشگاه مربوطه تعلق می گیرد، این بازی ها برگزار می شوند تا…

آری بحث در این مورد بسیار است و موضوع یاد شده به قدری منطقی و قابل درک است که چند خط توضیح برای اثباتش کافی باشد. حال سوال اینجاست که چرا باید برای برگزاری دیدار دوستانه استقلال و پرسپولیس در کشور آلمان این همه حاشیه به وجود بیاید؟ از زمانی که خبر برگزاری این دیدار از سوی رسانه ها مخابره شد، حواشی یکی پس از دیگری روی خروجی خبرگزاری ها و سایت های خبری خودنمایی کردند! از بازی نکردن فلان ستاره در دربی تا بلاتکلیفی تیم ها در مورد این که آیا بالاخره این بازی برگزار خواهد شد یا خیر؟ به راستی که در فوتبال روز دنیا چنین اتفاقی بسیار خنده دار و پیش پا افتاده است! رئال مادرید و بارسلونا ده ها بار در طول سال با یکدیگر بازی کنند آب از آب تکان نمی خورد! فینالیست های لیگ قهرمانان اروپا یک ماه پس از برگزاری آن دیدار حساس در دیداری دوستانه به مصاف هم بروند هم هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد اما برگزاری بازی دوستانه استقلال و پرسپولیس که هنوز انجام شدن یا نشدن آن قطعی نشده، حدود یک ماه است که سوژه شماره یک روزنامه ها و سایت های ورزشی شده است!