به گزارش ترجمان صبح، محمدعلی قلی‌زاده اظهار کرد: با عنایت به تشکیل انجمن فیلم و عکس در شهرستان اسکو و در راستای ارتقای سطح هنری اعضای انجمن فیلم مستند «اون شب که بارون اومد» اثر کامران شیردل فیلم‌ساز برجسته‌ی کشورمان روز شنبه ٢۵/٠٩/٩۶ در محل سالن اجتماعات فرمانداری اسکو با حضور علاقه‌مندان پخش و توسط رئیس انجمن سینمای جوان استان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

وحدانی با اشاره به اثر کامران شیردل ادامه داد: حماسه‌ی روستازاده‌ی گرگانی  درسال ١٣۴٧ در ٣۵ دقیقه به صورت سیاه و سفید بر اساس ماجرایی واقعی در گرگان توسط کامران شیردل ساخته شد،اما فیلم مذکور پس از ساخت توقیف شد تا آن که در سال ١٣۵٣ اجازه یافت در سومین جشنواره بین المللی فیلم تهران شرکت کند.

حماسه‌ی روستازاده‌ی گرگانی در این میان توانست با رای هیئت داوران در جشنواره‌ی بین‌المللی مذکور برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ بهترین فیلم کوتاه به مفهوم مطلق شود؛ لیکن پس از این جشنواره دوباره توقیف شد و باز هم اجازه‌ی اکران عمومی نیافت.

این فیلم که با وجود گذشت سال‌ها از ساخت آن، هم‌چنان از آن به عنوان یکی از شاهکارهای مستندسازی ایران و بنا به روایاتی درخشان‌ترین فیلم مستند تاریخ سینمای ایران نام برده می‌شود، با صدای نصرت کریمی بر روی تصویر گزارش واقعه در نشریات آغاز می‌شود.

صدای خاص روتیتر و تیتر گزارش نسبتا مفصل نشریه را می‌خواند؛ فداکاری روستازاده‌ی گرگانی برای نجات ٢٠٠ مسافر، حماسه‌ی روستازاده‌ی گرگانی نام قهرمانان افسانه‌ای را زنده کرد.

اون شب که بارون اومد” فیلمی است که شیردل آن را با الهام از ساختار فیلم “راشومون” به کارگردانی آکیرا کوروساوا ساخت. فیلمی تجربی که نه تنها در سینمای مستند ایران آن زمان غافلگیرکننده بود، بلکه نگاه سینمایی پست‌مدرن آن هنوز هم تازگی دارد.

«اون شب که بارون اومد» مستندی درباره نسبی بودن حقیقت است. فیلمی که تاثیرپذیری کامران شیردل از ساختارهای باز سینمای گدار را نشان می‌دهد و در عین حال از نظر تنوع روایت و زوایای دید، به ساختار “راشومون” و “همشهری کین” نزدیک است. شیوه‌ی روایت کامران شیردل در “اون شب که بارون اومد”، شیوه‌ی یک راوی منفعل و ناظر نیست بلکه شیوه‌ای دیالکتیکی است که بر مبنای تضاد بین روایت های مختلف شکل گرفته است.