به گزارش ترجمان صبح، به نقل از مهر، قلی الله قلی زاده  با ابراز تأسف از اینکه دولت اختصاص چهار میلیون تن قیر رایگان در لایحه بودجه سال ۹۷ را حذف کرده بود، اظهار داشت: از این میزان قیر رایگان دولت ۱۳ درصد به معاونت عمرانی وزارت کشور، سه درصد برای وزارت جهاد کشاورزی، سه درصد برای وزارت آموزش‌وپرورش، ۱۷ درصد برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مابقی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی تعلق می‌گرفت.

نایب‌رئیس کمسیون عمران مجلس ادامه داد: قیر رایگان اختصاص‌یافته به آذربایجان شرقی می‌بایست بیش از این‌ها می‌بود ولی اختلاف بین دستگاه‌ها با سازمان برنامه‌وبودجه کشور و عدم عمل به تعهدات از سوی سازمان برنامه‌وبودجه عملاً تخصیص قیر رایگان را با مشکلاتی مواجه کرده بود و همین‌طور وزارت نفت، به‌نوعی در تخصیص قیر رایگان ناهماهنگی در دولت وجود داشت.

وی افزود: سازمان برنامه‌وبودجه می‌گفت درآمد دولت کاهش‌یافته و قیمت قیر رو به افزایش است عملاً اجازه تخصیص قیر رایگان را نمی‌داد و خوشبختانه امسال این موانع در لایحه بودجه حذف شد اما در کمسیون عمران مجلس به میزان قیر رایگان تخصیصی کشور با اصلاحات قوانین اضافه شد.

ماشین‌آلات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی فرسوده هستند

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با تأکید بر اینکه قیر رایگان می‌بایست از محل درآمدهای وزارت نفت تخصیص یابد، خاطرنشان کرد: وزارت نفت موظف است تا قیر رایگان را تخصیص و یا خزانه تسویه‌حساب کند و اگر تخلفی صورت نگیرد تخصیص ۱۰۰ درصدی قیر رایگان به استان‌ها و شهرستان‌ها انجام خواهد گرفت.

قلی زاده با اشاره به اینکه ماشین‌آلات دولتی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی فرسوده و عمر مفید خود را ازدست‌داده‌اند، گفت: یعنی با حداقل امکانات راهداری وضعیت موجود در آذربایجان شرقی اداره می‌شود و شرایط به گونه رقم خورده که راهداران حتی با تراکتور مجبور به برف‌روبی راه‌ها می‌شوند.

نایب‌رئیس کمسیون عمران مجلس اضافه کرد: رفع کمبودها و تأمین نیازهای آذربایجان شرقی در حوزه راهداری از سوی سازمان راهداری کشور پیگیری نمی‌شود بنده نمی‌گویم تمامی مشکلات از جانب آن‌هاست شاید مشکل در همه ما مسئولان باشد ولی باآنکه راه محور توسعه هر منطقه و استانی است ولی می‌بایست مسئولان کشور برای رفع کمبودهای استان حداقل تلاش را انجام دهند.

وی بیان داشت: دولت در حوزه راهداری مطالبات پیمانکاران و هزینه ماشین‌آلات استیجاری را به‌موقع پرداخت نمی‌کند و بر همین اساس بخش خصوصی در واگذاری ماشین‌آلات استیجاری رغبتی ندارد به همین دلیل عملاً دولت خود را در این زمینه تنها می‌گذارد ولی اگر سازمان‌های ذی‌ربط راهداری دولت به بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات راهداری اقدام کنند بخش عمده‌ای مشکلات قابل‌حل خواهد بود.