استان های شمالغرب » تیتر نخست » عمرانی
کد خبر : 197159
پنجشنبه - ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳

بزرگراه تبریز – بازرگان‌ در انتظار اتمام/ پروژه‌ای که به گل نشست

نوروز فرصتی مناسب برای کابینه دولت سیزدهم است که با سفر به آذربایجان‌شرقی از نزدیک در جریان نیازمندی‌ها و پتانسیل‌های این استان قرار بگیرند.

بزرگراه تبریز – بازرگان‌ در انتظار اتمام/ پروژه‌ای که به گل نشست

به گزارش ترجمان صبح،  هر چند کرونا سفرهای نوروزی مردم را تحت تأثیر قرار داده، اما نوروز ۱۴۰۰ فرصتی مناسب برای کابینه دولت سیزدهم است که با بررسی نیازمندی‌ها و کمبودهای آذربایجان شرقی زمینه را برای توسعه و پیشرفت این استان فراهم کنند به همین دلیل به بررسی یکی از پروژه‌های نیمه تمام و مشکلات استان می‌پردازیم.

بزرگراه تبریز – بازرگان یکی دیگر از پروژه‌های به گل نشسته‌ای است که سال‌ها است خاک خورده وعده‌های توخالی است. پروژه‌ای که در انتظار تزریق بودجه به انتظار نشسته و دولت یازدهم خیال به اتمام رساندن این پروژه را ندارد.

مسیر بازرگان مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر از طریق آن جابه‌جا می‌شود.

کریدور شماره ۲ از کریدورهای ۱۰ گانه نوع یک کشور مرز دوغارون در استان خراسان رضوی را به مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی متصل می‌کند که آزادراه تبریز- مرند – بازرگان حلقه مفقوده این کریدور شرق به غرب بسیار حائز اهمیت است.

این آزادراه نه تنها خواسته مردم آذربایجان و ایران، بلکه به عنوان بزرگراه آسیایی از اولین تعهدات دولت ایران بوده است و برای این پروژه در قوانین بودجه برای تأمین منابع مالی، سهم دولت اعتبار مناسبی پیش بینی کرده بودند.

مسائل اعتباری و عدم تأمین مصالح

در این رابطه مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: قرارداد پروژه تبریز- مرند- بازرگان در اسفندماه سال ۱۳۹۷ و تحویل زمین برای این پروژه در اردیبهشت سال ۹۸ انجام گرفته است.

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: عمده مشکلات موجود در این پروژه مربوط به مسائل اعتباری است و در بخشی از مسیر مشکل تملک و همچنین مشکل تأمین مصالح از معادن منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۶۵ درصدی در این پروژه افزود: اجرای کل ۶۴ کیلومتر به بودجه‌ای حدود ۴,۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و به دلیل کسری منابع مالی قسمت مهم پروژه به طول ۳۵ کیلومتر تحت عنوان پروژه جهش تولید در فاز ۲ مورد توجه قرار گرفته است که پتانسیل اتمام تا پایان دولت دوازدهم را دارد.

بهره‌برداری از پروژه تا پایان تیر ماه سال جاری

سلطانی به خبرنگار مهر گفت: برای اتمام فاز اول به بودجه‌ای بالغ بر ۹۵۰ میلیارد تومان نیاز است که تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان آن تأمین شده اما چنانچه دولت، منابع مالی سهم خود به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان را تأمین کند این فاز تا پایان تیر ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، میزان پیشرفت پروژه تا کیلومتر ۶۴ (در حال احداث) ۱۷ درصد می‌باشد ولی تا کیلومتر ۳۷ به عنوان فاز اول جهش تولید بالای ۶۰ درصد و تا کیلومتر ۴۳ به عنوان فاز دوم جهش تولید ۴۳ درصد است.

چنانچه دولت، منابع مالی سهم خود به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان را تأمین کند این فاز تا پایان تیر ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید

وی اتمام پروژه تبریز- مرند- بازرگان را با توجه به ماهیت مشارکتی پروژه، در قطعات باقیمانده بستگی به جذب سرمایه‌گذار دانسته و ادامه داد: این پروژه مجوز استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ قانون بودجه را از سازمان برنامه و بودجه اخذ نموده و برای قطعات به پیمان نرفته در حال مذاکره با مشارکت کننده (بانک‌های عامل) می‌باشد که توسط استاندار آذربایجان شرقی مکاتبات و رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

لزوم مشارکت سرمایه گذاری در این پروژه

سلطانی بیان کرد: از کیلومتر صفر تا ۲۵۸+۱۳ هم اکنون به عنوان کنارگذر غربی تبریز زیر ترافیک بوده و از کیلومتر ۲۵۸+۱۳ تا ۴۷۹+۶۴ دارای ۱۷ درصد پیشرفت می‌باشد هم چنین از مرند تا سه راهی ایواوغلی به عنوان قطعه ۲ به پیمان نرفته و نیاز به جذب و مشارکت سرمایه گذار دارد که در این راستا در حال مذاکره و رایزنی با بانک‌های عامل هستیم.

وی با تأکید به اینکه از کیلومتر ۴۷۹+۶۴ تا ۲۵۴ واقع در استان آذربایجان غربی به پیمان نرفته است، به خبرنگار مهر توضیح داد: براساس برآورد با فهرست بهای سال ۹۵ بالغ بر ۶۹۰ میلیارد تومان برای قطعه در دست احداث به طول ۵۲ کیلومتر قرارداد مبادله شده است ولی با توجه به تعدیل‌های متعلقه و نیز افزایش هزینه‌ها بخصوص تملک اراضی، اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای هر کیلومتر پیش بینی می‌شود.

سلطانی اضافه کرد: در این پروژه سرمایه گذاری خارجی صورت نگرفته است و به شکل مشارکتی به نسبت ۳۵ درصد دولت و ۶۵ درصد سرمایه گذار داخلی در حال انجام است.

وی در پایان در رابطه با تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات توضیح داد: مشخصات فنی آزادراهی موجب کاهش تصادفات و افزایش سرعت و راحتی برای مسافرین خواهد شد و همچنین با توجه به جذب قسمت بزرگی از ترافیک مسیر موجود تبریز – مرند، موجب کاهش ترافیک در این مسیر خواهد شد.

دولت به وظایف خود عمل نکرده است

در این رابطه نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: آزادراه تبریز- بازرگان در قالب پروژه سرمایه گذاری تعریف شده است.

دولت در رابطه با پروژه آزادراه تبریز- بازرگان عمل نکرده و امیدوار به رخ دادن اتفاق جدیدی در رابطه با این پروژه در دولت یازدهم نیستیم

احمد علیرضابیگی ادامه داد: طبق پیگیری‌های انجام گرفته قرار بر این بود که بخشی از اعتبارات راه‌آهن به دلیل عدم آغاز این پروژه به آزادراه تبریز- بازرگان اختصاص یابد و حتی با وجود قول مساعدت رئیس برنامه و بودجه، خبرهای دریافتی حاکی از این است که این مساعدت محقق نشده و متأسفانه توجهی از سوی دولت را شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه آزادراه تبریز- بازرگان نیازمند بودجه است افزود: دولت در رابطه با پروژه آزادراه تبریز – بازرگان عمل نکرده و امیدوار به رخ دادن اتفاق جدیدی در رابطه با این پروژه در دولت یازدهم نیستیم./ مهر